”Samarbetet med Retune är nyckeln till vår framgång.”
DSC_4297-Redigera_edit

Tommy Skantz, Global IT Manager Tobii

”Hösten 2014 kände vi att arbetssituationen blivit omöjlig på grund av företagets växtvärk. Vårt fokus var att konfigurera nya datorer och lösa användarproblem. Det kunde ta upp till elva arbetsdagar att lösa ett case. Våra ordinarie arbetsuppgifter på IT-avdelningen blev lidande och vi fick ingen arbetsro.

Därför var det ett lyckat beslut att investera i Retune Client, en helhetslösning för medarbetarnas datorer. Datorerna uppdateras nu automatiskt oavsett om man är på kontoret eller på resande fot. Och nya datorer levereras förkonfigurerade så att nya medarbetare kommer in i samma strukturerade IT-miljö som befintliga användare. Vi fick genast bort 70-80 procent av de dagliga casen. Tidsvinsten har gjort att vi kan fokusera på mitt mål, att bli affärsdrivande IT och stödja verksamheten på ett bättre sätt.

Högre servicegrad för användarna

Det är inte bara IT-avdelningen som är nöjda, även användarna har fått bättre kvalitet och mer tid över. Nu behöver de inte springa iväg till IT-avdelningen och vänta på lösningar. De ringer Servicedesk som löser de flesta case på ett par minuter över telefon. De är extremt kunniga, trevliga och snabba, vilket ger oss känslan av att ringa till oss själva.

Därför är Retune Client en plusaffär

Alternativet var att nyanställa samt investera i infrastruktur. Det hade inneburit stora kostnader och dessutom hade vi fortfarande gjort samma saker och därmed haft fel fokus.

Ett nära samarbete

Det är lärorikt att arbeta med Retune, de tar hänsyn till våra behov och krav. De belyser viktiga utmaningar vi står inför och kommer med egna frågeställningar och lösningar. Vi är mycket imponerade av konsulternas kompetens.

Kompetent partner

IT-världen är snabb och det kommer ständigt nya krav på vår enhet. Då känns det tryggt att ha en så kompetent samarbetspartner. Vi har behov av att titta på nya lösningar och vårt mål är att ha en infrastruktur som är skalbar. Nyckeln till vår framgång är det nära samarbetet med Retune. Vi tar del av deras kunskap för att hitta de bästa lösningarna för att gå framåt.

Fokus på affärsdrivande IT

Nu börjar affärsområdena komma till oss för att få hjälp, något de inte gjort tidigare. Äntligen är vi affärsdrivande IT och en partner i verksamheten. Vi är delaktiga i strategiarbete, upphandlingar och valet av nya tjänster. Det är ett lyft för min IT-avdelning och medarbetarna ser plötsligt nya utmaningar och stor utvecklingspotential.

Verksamhetens kritiska IT-kompetens säkrad

Vi kan nu drifta och förvalta våra applikationer, system och infrastruktur på ett bättre sätt. Tidigare har vi haft olika konsulter för olika system och jag ser en fara med att inte ha den kompetensen inhouse. Nu ska vi se till att få igenom de förändringar som behöver göras. Vi ser positivt på framtiden, vi skapar fantastiska produkter och det går en röd tråd genom allt.”

Om Tobii

tobii

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii har förändrat forskning inom många områden och möjliggör kommunikation för tusentals människor med särskilda behov. Vi fokuserar även på att förändra hur människor interagerar med teknik i datorer, spel och bilar. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och bedriver verksamhet inom tre divisioner: Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-utrustning och tjänster som idag används av mer än 2000 företag och 1500 forskningsinstitutioner, däribland 48 av världens 50 mest ansedda universitet. Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av hundratusentals människor med särskilda behov på grund av ryggmärgsskada, CP, ALS eller annat medicinskt skäl. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknik för nya volymmarknader såsom dataspel, datorer och fordon. Tobii täcker världsmarknaden genom kontor i Sverige (huvudkontor), USA, Kina, Japan, Tyskland, Storbritannien, Norge och Korea, samt ett globalt nätverk av återförsäljare. Koncernen har nära 600 anställda och har uppvisat snabb årlig tillväxt sedan grundandet 2001.