Så använder företagen möjligheterna i molnet

Tobii och Kunskapsskolan berättade om sina molnlösningar och Microsoft inledde seminariet med ett samtal kring ”Det nya arbetslivet”. 2015 är året då säkerhet och molntjänster är i ropet. Några av utmaningarna är att verka i en föränderlig tid med fler enheter, appar, operativsystem och säkerhetsrisker samtidigt som kostnaderna ska minska och produktiviteten öka.

Microsofts Per Cedell pratade Mobile first och Cloud first och om hur deras tjänster är skapade för Det nya arbetslivet, kollegan Magnus Lindkvist lyfte ämnet säkerhet. Kunskapsskolans CIO, Ingemar Ladekrans berättade om hur de använder molntjänsten Azure och Tobii Technologys Global IT Manager, Tommy Skantz berättade om resan från IT-kaos till verksamhetsfokus genom att skifta från traditionell klienthantering till en molnbaserad klienttjänst.

Microsofts fina lokal var välfylld när partneransvarig Per inledde morgonen med att prata om det nya arbetslivet och hur Microsoft anpassar tekniken för det nya sättet att arbeta. Cloud-first innebär att skapa nya produkter och tjänster som är molnbaserade, likväl som att designa dem för åtkomst från valfri enhet. Omställningen och hur snabbt transformationen från traditionella tjänster till molntjänster har gått.

 

IT-evolution

Vd, Bo Bauhn tar vid och pratar också om omställningen och paradigmskiftet inom IT från egenproducerad IT-kraft, till steget in i en flexibel, skalbar och framtidssäker miljö. Bo berättar om hur Retune under sina fyra år har drivit på utvecklingen från traditionell IT till molntjänster. En trend som man ska ha respekt för men som absolut växer sig allt starkare och tryggare. Produktchef Magnus Lindkvist tar vid och berättar om hur man ska tänka innan man beger sig in i molnet. Hans råd är att man ska ställa sig frågorna: vad är vår kärnverksamhet, vad är vi duktiga på och är vi bra på att drifta och underhålla IT?

Hitta en bra partner

Om man har ambitionen att ta en bit i taget och ”molnifiera”, så är rådet att hitta en bra partner. Azure är perfekt när du behöver rulla dina applikationer på servrarna. Vid migrering sköter leverantören detta. Som kund måste du veta vad som komma skall och hur du förbereder dig. Åter till ”Det nya arbetslivet”, arbete är något vi gör, inte där vi befinner oss.

 

Kunskapsskolans erfarenheter av Azure

Kunskapsskolans CIO Ingemar Ladekrans berättar om utmaningarna, förväntningarna och lösningarna kring konstruktionen av sin plattform, Kunskapsporten. Fakta Kunskapsskolan.

”Utmaningen var att hitta någon som kunde systemet”

– På vårt elevdokumentationssystem, EDS, dokumenteras personligt relaterat data. Vi utvecklade systemet för Azure-plattformen och är mycket nöjda med tillgängligheten. När vi började för tre år sedan var kunskapen om Azure dålig och det blev ett mycket reaktivt arbete för oss. Det var först när Retune kom in i bilden som vi äntligen fick spetskompetens och ett bollplank i Azure-frågor. När man börjar köpa molntjänster blir det ett enormt arbete kring hur man ska managera sina tjänster. Vem sätter upp servrar och avslutar. Därför har vi ett cloud-management avtal med Retune. Detta är annars otroligt tidskrävande.

Monitorering

– Övervakning är grundläggande då tjänsterna och trafiken är viktig. Här inflikar Bo Bauhn från Retune att man ställs inför nya frågeställningar om vad man ska monitorera. Eftersom det är ett relativt nytt område får man nya svar på gamla frågeställningar.

Identitetsfrågan dyker upp även här

Ingemar säger att nästa steg är att sätta upp access och federation. Och applicera det på övriga länder. Även här har vi Retune som partner.

Har kunskapsskolans resa in i molnet varit smidig?

– Ja. Det som varit svårt är kontrollen av tjänsterna som rullar och kostnaderna med dem. Ingemar får frågan om hur man beräknar pris på nya tjänster. Svaret blir att man får gå på sin erfarenhet.

 

Från traditionell klienthantering till en molnbaserad klienttjänst

Efter kaffepaus tar Global IT Manager Tommy Skantz vid och berättar om resan från traditionell klienthantering in i molnet.

En överbelastad IT-avdelning och behov av att komma åt klienter utanför Sverige var ett faktum vi stod inför förra hösten. Och jag insåg att alternativet var att investera i infrastruktur och nyanställa, eller hitta en bättre lösning. Jag hade även ett annat mål, att bli affärsdrivande IT, berättar Tommy.

När Tobii investerade i den molnbaserade klienttjänsten Retune Client blev vi inte bara effektivare, vi fick också en framtidssäker och kostnadseffektiv lösning, fortsätter han.

Nu har vi en helhetslösning för våra medarbetares datorer. Användarna i Sverige och USA får kvalificerad, snabb och enkel service. Och äntligen kan vi ägna oss åt affärskritiska frågor med bättre fokus och kvalitet. Läs mer.

Seminariet avslutades med att deltagarna fick svar på sina frågor.