5 tips för att förbättra din digitala arbetsmiljö

Lästid:  3  min

Dagligen påverkas människor negativt i sitt arbete på grund av strulande datorer. Detta leder ofta till ökade kostnader och sämre arbetsmiljö. Känner du igen dig? Nedan ger vi dig 5 enkla tips som ger dig både en bättre arbetsmiljö och lönsamhet inom verksamheten.

Ett vanligt ämne som tas upp på ledningsmöten och i fikarum är arbetsmiljön och hur den kan förbättras. Vad som dock inte diskuteras lika ofta är den digitala arbetsmiljön. Detta trots att en stor del av uppgifterna som genomförs på jobbet idag görs över digitala plattformar. Med tanke på detta finns det också flera anledningar till att lägga minst lika stort fokus på den digitala arbetsmiljön som på den fysiska. Exempelvis menar Jan Gulliksen, professor i människa-datorinteraktion vid KTH, på att stressen som många anställda upplever över strulande datorer är en stor belastning för arbetsplatsen. Han säger också att det som till en början kan uppfattas som ett effektivt tillägg i företaget istället kan bli en stor belastning om det inte tänks igenom ordentligt på förhand.

“Strul orsakat av olika it-relaterade problem kostade under 2016 arbetsgivarna 44,1 miljarder kronor.”

Spara både tid och pengar

År 2016 så påvisade Unionens årliga it-barometer att strul som var orsakat av olika it-relaterade problem kostade arbetsgivarna 44,1 miljarder kronor. Detta är givetvis inte särskilt smickrande siffror och om något så visar det på att den digitala arbetsmiljön verkligen bör tas på allvar. Därför tänkte jag dela med mig av några tips på hur du snabbt kan komma igång och göra förändring.

>> Läs mer: 3 tips för en mer effektiv arbetsplats

1. Utbilda alla i hur datorerna fungerar…

Många av de problem som dyker upp är att medarbetarna inte riktigt har kunskap i hur det fungerar. Genom att fokusera mer på utbildning av hur datorerna och andra digitala applikationer och program fungerar så finns stora möjligheter till att du kan förbättra din arbetsmiljö och dessutom effektivisera arbetsprocesserna. Tänk på att främst fokusera på program som ni dagligen använder på arbetsplatsen, såklart.

Psst… Om 5 tips känns för lite så har vi även en guide med hela 13 frågor som du kan använda för att utvärdera din digitala arbetsplats!

2. …och vad som händer om de inte lär sig

Förutom att utbilda dina kollegor i hur datorn med dess program fungerar så krävs även en utbildning i vilka nackdelar som finns om kollegorna inte lär sig. Genom att skapa en större öppenhet på arbetsplatsen finns en större chans till att de som inte är så duktiga erkänner det. Detta gör att kompetensen på arbetsplatsen i slutändan höjs vilket kommer ge positiva utslag både för ekonomin och arbetsmiljön.

“I slutändan handlar det om att ha datorer som faktiskt fungerar.”

3. Ta bort det som är onödigt

Att alltid vilja ha “det senaste” är såklart värt att sträva efter och det kan i många fall innebära att enstaka personer känner att de får ett ökat självförtroende och en förhöjd status. Men i slutändan handlar det om att ha datorer och program som faktiskt fungerar. Det handlar också om att alla på arbetsplatsen förstår sig på och kan hantera allting. Tänk därför till en extra gång om alla de olika program ni har verkligen behövs eller om de snarare försvårar än förenklar arbetet.

>> Läs mer: Så lyckas du med ditt it-projekt

4. Se över it-miljön regelbundet

Att regelbundet genomföra it-ronder är nyttigt för att få en god uppfattning om hur den digitala arbetsmiljön ser ut och mår. Att genomföra själva ronden är dock inte det som är svårt utan det är snarare att ta tag i och behandla de eventuella problem som dyker upp som är den utmanande biten.

5. Identifiera och agera på problem tidigt

Många it-relaterade problem kan ordnas innan de ens hinner påverka de anställda. Dessa typer av problem är enklast att identifiera dels genom regelbundna ronder, men också genom att använda sig av ett tryggt och väletablerat övervakningssystem. Då kan du agera i rätt tid och inte skjuta upp problemet till ett senare tillfälle. Ofta så förvärras bara problemet om man låter det vara, vilket en ordentlig övervakning förhindrar.

Testa att ta hjälp

Om du inte har tid att genomföra dessa typer av åtgärder på egen hand så kan också en lösning vara att lämna över hanteringen av din it-miljö till en extern aktör. Vi på Retune är experter på att effektivisera arbetsplatsen genom de senaste lösningarna och hjälper gärna till att optimera arbetsmiljön för just ditt företag – så att du kan spara både tid, pengar och kanske också ett par gråa hårstrån!

Hur digital är din arbetsplats?
Ta reda på svaret i vår guide: “13 frågor som utvärderar er digitala arbetsplats”.

guide_framsida

HÄMTA GUIDEN HÄR!

Läs mer från bloggen

Tommy Herman
Under nästa år kommer Microsoft införa en hel del förändringar i villkoren för Microsoft 365-försäljningen. Men
Rickard Nordahl
Varför många företag väljer att gå till molnet idag är inte bara för att optimera sina
Nicklas Karlsson
Har du länge funderat över vad en flytt till molnet skulle innebära för din verksamhet? För

PÅVÄG TILL MOLNET?

Vi på Retune har sedan start genomfört många lyckade migreringar åt våra kunder. Oavsett behov eller utmaningar, kan vi stå bakom er under hela eller delar av flytten. Du bestämmer. Vi hjälper till.

Vill ni se över era möjligheter att gå till molnet? Fyll i dina kontaktuppgifter i formuläret så får du prata med en av våra experter inom cloud för att se vad vi kan göra tillsammans. Helt förutsättningslöst såklart.

Boka din molnanalys här

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.

SE WEBINAR

ALLT DU BEHÖVER VETA OM DE NYA CSP-REGLERNA

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.

HÄMTA GUIDE

13 FRÅGOR SOM UTVÄRDERAR ER DIGITALA ARBETSPLATS

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.

HÄMTA WHITEPAPER

7 SANNINGAR OM KLIENTDATORSKYDD

powered by Advanced iFrame free. Get the Pro version on CodeCanyon.