Därför ska du köpa molntjänster via en CSP

Lästid:  3  min

Har du länge undrat varför det egentligen är bättre att gå genom en CSP (Cloud Solution Provider) när du ska köpa molntjänster som Azure eller Office 365? Först och främst, det finns inga nackdelar, tvärtom. Här är allt du behöver veta.

Under mina år i branschen har jag sett vilket lyft det blir för företag som går genom CSP vid köp av molntjänster. Varför? Jo, för att om du skulle köpa Microsoft Cloud via Enterprise Agreement, Open eller Pay As You Go så måste du signa upp dig på ett år och du kan inte skala upp eller ner efter behov. Du sitter helt enkelt fast. Att istället gå genom en CSP(Cloud Solution Provider) ger dig både frihet och enkelhet att komma igång med molntjänsterna. Dessutom betalar du bara för det du behöver. Men innan vi går in på fördelarna, så tänkte jag reda ut alla frågetecken kring vad CSP egentligen är.

>> Läs mer: Därför ska du flytta till molnet

Vad är Microsoft CSP egentligen?

CSP står för Cloud Solution Provider och CSP-programmet möjliggör för partners, exempelvis som oss, att sälja Microsofts molntjänster till sina kunder på ett enkelt sätt. Det är dock mer än ett licensprogram. CSP-modellen är utformad för att partnern ska kunna öka värdet till kundernas molnupplevelse via support, flexibilitet, rådgivning och kringtjänster. Med det här programmet får du som kund möjlighet att på ett mer effektivt sätt köpa eller betala, där du går in i ett konsumtionsavtal via partnern, i stället för att göra det direkt med Microsoft.

Nu till varför du ska köpa molntjänster via en CSP och ingenting annat. Här är 7 anledningar.

”Du betalar bara för det du använder. Du blir fakturerad för den licensanvändning du haft och ingenting annat.”

1. Flexibilitet

Det här är förmodligen den största fördelen för dig. Du betalar bara för det du använder. Lek med tanken att du exempelvis ska öka dina licenser för ett tillfälligt projekt, och sedan minska det igen två månader senare? Via CSP är det fullt möjligt, och du betalar då bara för det du använder. Du blir fakturerad för den licensanvändning du haft och ingenting annat. Enkelt. När det gäller Azure betalar du helt enkelt för vad du nyttjade föregående månad, ungefär som en telefonräkning.

2. Månatlig fakturering

Varje månad får du en faktura för de Office 365-licenser du använder och/eller den Azure-konsumtionen du har använt. Du behöver inte använda ditt eller företagets kreditkort längre.

”Du betalar för föregående månad, ungefär som en telefonräkning.”

3. Ingen förskottsfakturering

Det finns inga licensieringskostnader som tas ut i förskott till skillnad från ett Enterprise Agreement eller Open-avtal. Du betalar för föregående månad, ungefär som en telefonräkning.

4. Lokal support

Istället för att gå via Microsoft vid problem, så har du en CSP-leverantör som är er enda kontakt. Det är den leverantören som tar emot dina supportsamtal i relation till tjänsten och ser till att vidarebefordra ärendet till Microsoft om det behövs. Men att ha en enda kontakt vid problem (teknisk, fakturering och abonnemangsstöd) är en fördel. Dessutom får du också närmare hjälp med tilläggstjänster kring molntjänster som verkligen kompletterar era CSP-licenser idag. En leverantör som helt enkelt ser helheten.

Prata med oss om våra tilläggstjänster kring molntjänster som vi erbjuder och som verkligen kompletterar era CSP-licenser! BOKA ETT FÖRUTSÄTTNINGSLÖST MÖTE

5. Licenssupport

Du får en partner som tar hand om alla dina Microsoft-molnlicenser och som i sin tur utnyttjar sin kompetens så att du kan maximera fördelarna med din investering

6. Rabatter

Att gå till CSP öppnar upp för möjligheter att få rabatter på era licenser och konsumtion. En stor vinst gentemot att betala licenser/konsumtion som ”Pay As You Go”. Kom ihåg att CSP-partners äger ansvaret för support, fakturering och licens/abonnemangshantering.

7. Starka SLA

Genom att köpa licenser/abonnemang via en Microsoft CSP-partner så får du tillgång till Microsofts starka servicenivåavtal som definierar de viktigaste aspekterna av tjänsten och där det finns ett ansvar för kvalitet och tillgänglighet mellan tjänsteleverantören och kunden. Helt enkelt en garanti på att du får det du verkligen vill ha.

>> Läs mer: Så lyckas du med ditt it-projekt!

Retune gick med i CSP-programmet från dag ett och har varit en direkt återförsäljare under alla år. Under den tiden har vi sett fördelarna som detta medför för våra kunder och det har förstärkt ”varför” vi började med detta. Att ge våra kunder en frihet att kunna påbörja och använda Microsoft Cloud Experience och på ett enkelt sätt kunna komma igång med molntjänster är ju guld värt.

Vill du veta mer om CSP och vad det kan göra för din verksamhet?
Hör av dig till oss! BOKA EN KOSTNADSFRI RÅDGIVNING

Läs mer från bloggen

Peter Mattsson

System slutar fungera. Servrar blir oanvändbara. Detta skapar lätt tunnelseende och högt blodtryck. Här är…

maiamarketing

Co-native har förvärvat Retune Group AB (”Retune”), ett Stockholmsbaserat molnspecialistföretag inom Microsoft 365 och moderna,…

Malin Ljungberg
För att möta den ökade efterfrågan av kvalitativa it-tjänster nere i syd öppnar Retune nytt…

HÄMTA GUIDE

SÅ MAXIMERAR DU NYTTJANDEGRADEN I MOLNET

[advanced_iframe src="https://pages.upsales.com/9099u8b97e644dd114aa480705d959c1fe2a5-frame" width="100%" height="400"]

SE WEBINAR

ALLT DU BEHÖVER VETA OM DE NYA CSP-REGLERNA

[advanced_iframe src="https://pages.upsales.com/9099u9b6e659f1efd408e8b189c11a348cf91-frame" width="100%" height="400"]

HÄMTA GUIDE

13 FRÅGOR SOM UTVÄRDERAR ER DIGITALA ARBETSPLATS

[advanced_iframe src="https://pages.upsales.com/9099u81123f0a8d5a4cb3b2c984d21e125475-frame" width="100%" height="400"]

HÄMTA WHITEPAPER

7 SANNINGAR OM KLIENTDATORSKYDD

[advanced_iframe src="https://pages.upsales.com/9099u81123f0a8d5a4cb3b2c984d21e125475-frame" width="100%" height="400"]