Digitaliseringen har fått ökad fart och det blir allt fler it-attacker som slukar både pengar och resurser. Därför är en säker backuplösning oerhört viktigt för alla företag, oavsett storlek. Har du rätt backuplösning på plats?
Hur företag hanterar och behandlar sin data idag har förändrats mycket under de senaste tio åren. Den ökade digitaliseringen och flytten till molnet har fått företag att tänka mer strategiskt kring hur de ska säkra sin data. Att också allt fler jobbar hemifrån kräver att man ser över och omvärderar hur affärskontinuiteten vid radering eller ransomware ska säkras.
Visste du att 32 % av alla företag förlorar data? Eller att 71 % av all dataförlust beror på att människor raderar innehållet av misstag eller avsiktligt? Därför gäller det att ha en bra backuplösning som står redo om en katastrof skulle inträffa.
Behöver jag backup för min Office 365?
Det är en missuppfattning att Office 365 har backup idag. Det är viktigt att förstå att Microsoft’s ansvar är applikationernas drifttid men att det är ditt ansvar att se till att er data är skyddad. Microsoft rekommenderar därför att du ska ha backup för din Office 365. Lagligt innehav eller lagring är inte en säkerhetskopia. Det finns inte heller någon återställningsknapp i Office 365.
Har du en bra backuplösning på plats så kommer du inte ångra dig. Det gör att du säkrar kontinuitet och anställdas produktivitet i olika situationer vid avsiktlig eller oavsiktlig radering. Backup är som en försäkring för ditt företags alla dokument – precis som att du har en försäkring för ditt hem – varför inte ha den även för din data?
Gör det enkelt
Vi jobbar med en säker backup-lösning för Office 365 med obegränsad retention och lagring. Backupdata lagras exempelvis i Microsoft Azures svenska datacenter. Tjänstens licens är enkel och bygger på antal användare, ni slipper således tänka på mängden backupdata som skapas och månadskostnaden blir lätt att förutse.
Retentionperioden styr ni helt baserat på era behov, 1 år, 2 år eller för evigt – det kostar ingenting extra. Skulle katastrofen vara framme så är återställning bara ett par enkla klick bort. Nya användare kan automatiskt upptäckas och aktiveras så ingen risk att det missas i en onboarding. Enklare kan det inte bli.