Så undviker du driftstopp för din verksamhet

Lästid:  3  min

Driftstopp kan kosta miljonbelopp. Ändå står många företag dåligt förberedda på att faktiskt klara av det. Kanske ännu mindre nu när många jobbar på olika håll. Är dina system redo om något skulle hända? Här kommer några tips på vad du kan göra för att undvika det du inte vill ska ske!

Driftstopp eller störningar i miljön. Det som inte får hända, men som ändå händer många organisationer idag och som kan skapa kostsamma följder för hela verksamheten. Men med rätt strategi och tänk för en katastrofhantering kan göra att ni slipper en stor del av kostsamma driftstopp. Det finns en del åtgärder du faktiskt kan ta tag i idag för att förebygga och minska risken.

1.  Balansera belastningen mellan servrarna

Lastbalansering. Du behöver ha flera maskiner som är identiska och även någon form av lastbalanseringsmotor framför servrarna. Om en server inte mäktar med, går segt eller slutar svara så gör lastbalanseringen att all trafik istället går över till den som fortfarande lever. När servern som hade problem är tillbaka och fungerar som en fullvärdig medlem så släpps trafiken på igen.

Dina applikationer behöver också förstå redundans. Det är något som verksamheten och it tillsammans med leverantören ordnar, för att få lastbalanseringen att fungera.

2. Ha en plan för katastrofhantering

Om det värsta skulle hända, som att din serverhall går sönder eller om ditt kontor brinner upp, så kan det ta flera veckor innan verksamheten är igång igen. Därför är Disaster Recovery något som är värt att titta på. Lösningen replikerar dina servrar från ett ställe till ett annat och ni kan bara inom några timmar vara igång igen om något skulle hända. Produktionsservrarna replikeras kontinuerligt för att säkerställa att de så mycket som möjligt efterliknar produktionsservrarna i realtid.

3. Säkerhetskopiering

Om dina användare tappar viktiga dokument eller data så kan även det stanna upp verksamheten. Därför är det viktigt att du ser över er säkerhetskopiering. Hitta en bra backup-lösning och framför allt gör restore-tester kontinuerligt. Tester som görs för att läsa tillbaka data. Här är också viktigt att se över vad ni verkligen behöver ta backup på. Systemägare och it bör gå ihop och komma överens om vad som är viktigt.

Och något som ofta glöms bort är om man bygger om system eller gör förändringar – då behöver det informeras så att viktigt data finns med i backuperna. Annars riskerar man att viktig data går förlorad.

I Azure finns lösningar redo att börja användas redan idag.

4. Bygg in säkerhetsåtgärder

Att tillåta access direkt till en server från internet utan ett säkerhetslager, som till exempel VPN eller liknande lösningar, är inget att rekommendera. Användare ska heller inte kunna nå era system genom att endast ange användarnamn och lösenord som till exempel Webmail från internet. Du behöver titta på ett extra lager skydd att implementera. I Azure finns lösningar redo att börja använda redan idag.

Det kan också vara så att du redan har lösningar lokalt idag, exempelvis en brandvägg som har stöd för VPN (Virtual Private Network) eller OTP (One Time Password). Då kan ni komma igång väldigt snabbt. Det är alltid bra att se över vad man har, så att man inte köper saker i onödan. Men att lämna en server eller applikation oskyddad är som att be om problem och det är bara en tidsfråga innan ni kommer bli angripna på ett eller annat sätt. Därför är det värt att se över det här!

5. Automatisera

Det är inte bara servrar som behöver gå sönder för att det ska stanna av eller bli störningar. Det kan räcka med att lasten blir så hög att servrarna inte orkar med. Därför behöver du en lösning för hur du automatiskt kan skala upp och ner för att undvika driftstopp. När lasten går ner ska servrar tas bort ur lastbalanseringen för att dom inte behövs längre, och tvärtom.

Ett litet tips till!

Se över dina externa system. Idag använder sig många företag av system som man inte hanterar själva, utan som man köper som en tjänst. Exempelvis affärssystem eller liknande. Ha därför tydliga SLA:er mot leverantören.

Sen är det alltid värt att kontrollera och vara lite extra jobbig för att verkligen få veta vad som gäller. Vad garanterar dom för upptider? Hur gör dom sina backuper (görs återläsningstester, hur länge sparar de er data)? Vad är deras katastrofplan om olyckan är framme?

Vill du prata mer om hur du kan stärka ditt team och optimera kostnaderna med modern it?

Hör av dig till mig, så ser vi över hur ni kan komma igång!

nicolas-karkamanis-ej-bg

Nicolas Karkamanis,
Key Account Manager

Mejla mig

Eller ring mig på 0709 12 66 66

Läs mer från bloggen

Nicklas Karlsson

Har du länge undrat varför det egentligen är bättre att gå genom en CSP (Cloud…

Tommy Herman

Windows Virtual Desktop, Azure Virtual Desktop, Windows 365 … Kärt barn har många namn, eller?…

Fredrik Wall

Arbetar du med it och använder produkter från Microsoft? Då har du säkert hört talas…

HÄMTA GUIDE

SÅ MAXIMERAR DU NYTTJANDEGRADEN I MOLNET

[advanced_iframe src="https://pages.upsales.com/9099u8b97e644dd114aa480705d959c1fe2a5-frame" width="100%" height="400"]

SE WEBINAR

ALLT DU BEHÖVER VETA OM DE NYA CSP-REGLERNA

[advanced_iframe src="https://pages.upsales.com/9099u9b6e659f1efd408e8b189c11a348cf91-frame" width="100%" height="400"]

HÄMTA GUIDE

13 FRÅGOR SOM UTVÄRDERAR ER DIGITALA ARBETSPLATS

[advanced_iframe src="https://pages.upsales.com/9099u81123f0a8d5a4cb3b2c984d21e125475-frame" width="100%" height="400"]

HÄMTA WHITEPAPER

7 SANNINGAR OM KLIENTDATORSKYDD

[advanced_iframe src="https://pages.upsales.com/9099u81123f0a8d5a4cb3b2c984d21e125475-frame" width="100%" height="400"]