”Mina projekt kostar för mycket” och ”jag får inte vad jag beställde”. Känner du igen dig? Medarbetarna är missnöjda, kostnaderna skjuter i höjden och system eller applikationer går sönder. För att undvika detta kommer här tips på hur du kan lyckas med ditt it-projekt.
I stort sett alla som har jobbat inom it-branschen under en längre tid vet om att it-projekt ibland inte alltid går som man tänkt sig. Eller så har man trott att det har gått bra, men resultatet blev i slutändan något helt annat än vad man önskat. Det här är inte en helt ovanlig företeelse och det går att undvika. Med några små enkla tips kommer du att kunna driva igenom projekt som ger verksamheten nytta och de resultat som du vill åt.
Slopa idén om en lyckad ”Big Bang”
Under årens lopp har jag sett flera it-projekt dra ut på tiden för att de blivit alldeles för komplicerade. Exempelvis bakar man in för många olika system och integrationer i ett och samma projekt eller försöker byta ut för många system samtidigt. Ett sådant projekt ger sällan nöjda medarbetare eller ett resultat som blir bra.
Istället blir det oftast stora personalkostnader för att försöka ersätta systembrister som projektet inte hann med att lösa innan leverans.
Det blir följaktligen viktigt att dela upp projektet så mycket som möjligt och ta en liten del i taget. Det är också mycket lättare att gå tillbaka om utfallet inte skulle bli som man tänkt sig.
Ibland kan det krävas större driftsättningar, men försök att minimera tillfällena. Sådana operationer ska vara en sista utväg.
Vad är det vi vill ha egentligen?
Kravställningen mot ett projekt är något av det viktigaste i hela processen. Se därför till att den innehåller tydliga och specifika detaljer, direkta krav. Undvik funktioner eller design som kanske egentligen inte behövs. Sedan behöver alla inblandade också förstå respektive krav för att kunna göra sin del av arbetet och därifrån nå de resultat som du vill åt.
”Kravställningen mot ett projekt är något av det viktigaste i hela processen.”
Processer är viktigare än system
Innan du startar ett projekt för utbyte av system så bör du först gå igenom vilka processer ni har och hur ni kan förbättra dem. Att ändra och förenkla sina processer ger en betydligt högre effekt än att endast byta ett system. Samtidigt kan det finnas andra skäl till systembyten men undvik att se det som primärt. Bygger du processerna först så är det lättare att kravställa mot nya system.
>> Läs mer: Därför ska du skrota det tekniskt manuella arbetet
Involvera dina medarbetare tidigt i projektet
Det här är av yttersta vikt för att ett projekt ska tas emot och få ett långt liv att mottagarna. Alltså att de som ska arbeta med produkten också är med och utformar den. Det gäller såväl processer som system. Bjud därför in medarbetare tidigt och låt dem vara delaktiga under hela projektets gång. På så sätt ökar du dina chanser att få ett väl mottaget projekt i verksamheten.
Utbildning, utbildning, utbildning
Att utbilda personal är en självklarhet, men det kan tyvärr tappas under införandet av ett projekt. Se därför till att planera utbildning löpande under projektets gång för hela företaget. Större företag och större projekt har företrädelsevis superanvändare som går utbildningar som de sedan för vidare till sina kollegor. Det här behöver ske genom hela projektet och återkopplingen från utbildningarna är lika viktig, som utbildningen i sig. Behöver du komma igång med ditt it-projekt?
Boka en kostnadsfri rådgivning, så pratar vi mer! NU KÖR VI!