4 tips för en smartare it-miljö

Lästid:  4  min

Hinner du som it-chef arbeta med strategiska frågor som skapar värde på sikt? Eller hämmas du av att ständigt behöva släcka bränder? Numera ställs allt större krav på dig, både från användarna och ledningsgruppen. Så, hur ser du till att tekniken alltid fungerar?

Att hänga med i teknikens alla svängar är inte lätt. Därför är det dags att våga förändras och tänka smartare kring vilka lösningar som kan göra ditt företag mer effektiv. En smart it-miljö ska vara smidig, säker och kostnadseffektiv. I den här bloggen tänkte jag lära dig hur du skapar en sådan miljö med rätt hjälp och samtidigt ökar mervärdet på sikt.

1. Skapa en modern arbetsplats utan avbrott

Lägger du och dina kollegor på it-avdelningen onödigt mycket tid på att installera och uppdatera enheter och applikationer? Är det svårt att hinna med i den takt som krävs för dagens moderna arbetssätt? Med allt högre komplexitet från både äldre system och nya applikationer som adderas, kan det vara svårt att hinna hålla sin it-miljö uppdaterad. Speciellt eftersom säkerhetshot sprids allt snabbare och sårbarheter då behöver elimineras.

82%-GRAPH
33%-GRAPH

Moderna arbetssätt hänger på oavbruten tillgång till applikationer med minsta möjliga nertid. Det krävs snabbare och effektivare klienthantering och support. Många it-chefer hinner inte med dessa uppgifter och tar därför in extern hjälp. Men för att uppnå bästa resultat är det viktigt att hitta en outsourcingpartner som erbjuder:

  • En helhetslösning där man kan få hjälp med både klienthantering och support från ett och samma ställe
  • En servicedesk som inte nöjer sig med tillfälliga lösningar utan går till botten med återkommande problem

2. Säkra din data med rätt backup

Trodde du att din data sitter säkert i molnapplikationer (som till exempel i Microsoft 365)? Faktum är att även om molnleverantörer som Microsoft ger ett bra skydd från haveri, ligger ansvaret kvar på dig att säkra din data från andra hot (läs mer i ansvarsfördelningen mellan Microsoft och kunden). Det är väldigt lätt hänt att exempelvis en användare oavsiktligt raderar ett viktigt dokument eller klickar på en länk som släpper in ett utpressningsvirus (Ransomware).

Skulle det inte vara skönt om du bara kunde gå och ta en avkopplande fika när olyckan är framme? Och när du är på plats igen, så är den senaste datan redan återställd? Skönt! Därför är mitt tips att försöka hitta en en lösning som tar backup ofta, och kan återställa data tillräckligt snabbt för att undvika ett förödande avbrott som saktar ner hela verksamheten. Du bör fundera på att lägga ut backup hos en outsourcingpartner som säkerställer att:

  • Säkerhetskopiering och återläsningstester sköts med jämna mellanrum utan att du behöver tänka på det
  • Återställningstiden garanterat är snabb
  • Återläsning av enstaka komponenter kan göras enkelt och smidig
94%-GRAPH2
54%-graph

3. Spara pengar med optimerad licensering

Hur bra koll har du egentligen på dina licenser? Det är ett vanligt problem att företag betalar mer än de behöver för licenser som inte används optimalt. Det är inte förvånande att det är besvärligt att licensera rätt, med tanke på att varje leverantör har egna komplexa villkor som ständigt förändras. Dessutom kan stor komplexitet i företagets it-miljö förorsaka mer skugg-it, vilket innebär att det kan finnas flera licenskostnader som du inte ens känner till och därför knappast kan optimera.

Skulle det inte vara väldigt skönt om du fick en enkel och överskådlig månadskostnad per användare för alla licenser – även från olika leverantörer? Att kunna se och ändra dessa från ett och samma gränssnitt är en bra början om du vill optimera verksamhetens licenser. För att uppnå de kostnadsbesparingar och effektivitetsvinster som finns att hämta, kan du ta hjälp av en partner som har:

  • Specialkompetens inom licensvillkor för respektive leverantör
  • En portal som samlar licenserna från alla leverantörer
  • En överskådlig totalkostnad per användare för alla tjänster

”It-budgetarna väntas öka med endast 0,5 procent under 2020, vilket är en historiskt låg nivå.”

Radar

4. Öka mervärde utan bindningstider

Det kan bli förvirrande och bökigt om användarna behöver vända sig till en massa olika leverantörer för olika problem. Därför är ett hett tips att du samlar tjänster som klienthantering, servicedesk, backup och licenshantering hos en och samma partner så att du enkelt kan få hjälp med allt från ett och samma ställe. En fungerande arbetsplats helt enkelt! Utan strul eller merjobb för er. Men se upp för leverantörer som låser in dig med långa avtal! Då kan det hända att det inte går att anpassa tjänsterna efter dina förändrade behov.

En partner som inte använder bindningstider måste ständigt bevisa sin nytta, och har all anledning att proaktivt komma med förslag som skapar mervärde. Och när du äntligen får tid att fokusera på det du är bäst på, kommer även du själv att skapa ännu större mervärde.

Vill du veta mer om hur du enkelt kan samla tjänster som klienthantering, servicedesk, backup och licenshantering hos en och samma partner?
Fyll i formuläret, så pratar vi mer!

Eller vill du läsa mer om tjänsten?

Klicka här! 👇🏼

TA MIG DIT!

Läs mer från bloggen

Tommy Herman

Har du länge funderat över vad en flytt till molnet skulle innebära för din verksamhet?…

Nicklas Karlsson

Många företag har plötsligt fått ta ett jättekliv in i ett digitaliserat arbetssätt mycket snabbare…

Micael Åman

Trött på imagehantering, långa installationer, föråldrad teknik och onödiga kostnader? Det skulle vara skönt att…

HÄMTA GUIDE

SÅ MAXIMERAR DU NYTTJANDEGRADEN I MOLNET

[advanced_iframe src="https://pages.upsales.com/9099u8b97e644dd114aa480705d959c1fe2a5-frame" width="100%" height="400"]

SE WEBINAR

ALLT DU BEHÖVER VETA OM DE NYA CSP-REGLERNA

[advanced_iframe src="https://pages.upsales.com/9099u9b6e659f1efd408e8b189c11a348cf91-frame" width="100%" height="400"]

HÄMTA GUIDE

13 FRÅGOR SOM UTVÄRDERAR ER DIGITALA ARBETSPLATS

[advanced_iframe src="https://pages.upsales.com/9099u81123f0a8d5a4cb3b2c984d21e125475-frame" width="100%" height="400"]

HÄMTA WHITEPAPER

7 SANNINGAR OM KLIENTDATORSKYDD

[advanced_iframe src="https://pages.upsales.com/9099u81123f0a8d5a4cb3b2c984d21e125475-frame" width="100%" height="400"]